תרגילים לשחרור השריר שגורם להרבה כאבי גב תחתון - מותן כסל, איליופסואס

מותן כסל, או איליופסואס (באנגלית – Iliopsoas) הוא אחד משרירי הליבה המייצבים את הגוף שלנו. למעשה, זו קבוצת שרירים, המתחילה בחלק הפנימי של עמוד השדרה, מתאחדת ועוברת דרך האגן ומתחברת לחלק הפנימי של עצם הירך.

בשל הייחודיות של קבוצת השרירים (מיקום, נקודות אחיזה), היא מאפשרת לנו לבצע כמעט את כל התנועות שמערבות את פלג הגוף התחתון, כגון – הליכה, קימה, ישיבה, ריצה. היות ומותן כסל מתחיל בעמוד השדרה, הוא למעשה מקשר את פלג הגוף העליון לפלג הגוף התחתון שלנו.

כיווץ, מתיחה, דלקת, או אפילו קרע – הם דברים שיכולים לקרות בשריר מותן כסל. כאשר השריר פגוע, הוא עלול לגרום לכאבים בגב התחתון, מפשעה, ירך קדמית, הקרנה לרגל שמדמה כאבים של פריצת דיסק (סיאטיקה) ואפילו קושי בנשימה (השריר מתחבר בחלקו העליון גם לסרעפת). 

הביטוי ה"קלאסי" של בעיה במותן כסל הוא קושי בקימה מישיבה לעמידה – כאבים בגב התחתון, במותן או במפשעה. מופע אופייני נוסף הוא כאב בירך הקדמית או במפשעה, בעיקר לאחר פעולה שאימצה את קבוצת השרירים הזו בחוזקה (כגון ריצה, ספרינט, או תנועה מהירה מדי של הירך).

בסרטון אני מציג רוטינה של תרגילי שחרור, הגמשה והרפיה של קבוצת מותן כסל. מומלץ לבצע את התרגילים לפחות פעמיים ביום. שימו לב – לפני פעילות גופנית או כאשר הגוף "קר" – יש לבצע את המתיחות בצורה דינמית בלבד ולא להכנס למתיחה עמוקה וסטטית.

למאמר מורחב בנושא מותן כסל.

צפיה מהנה 🙂

כתיבת תגובה

You are currently viewing תרגילים לשריר הבעייתי שגורם לכאבי גב תחתון – מותן כסל, איליופסואס